Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

O projekcie

Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0

12 grudnia 2024 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków  studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.

W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):

  • programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
  • studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
  • wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
  • zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
  • podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).

Cel główny projektu:

wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.

Cele szczegółowe projektu:

  1. utworzenie 7 nowych kierunków studiów dla rozwijającej się gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji
    – ochrona przyrody
    – laboratorium praktyk tekstowych
    – Biological Therapeutics
    – Master in English Language Teaching
    – Digital Marketing
    – ochrona zwierząt
    – analityka biznesowa
  2. modyfikacja 40 programów kształcenia, polegająca na dostosowaniu do aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy
    – optometria i optyka okularowa
    – międzywydziałowe studia ochrony środowiska
    – geografia
    – geologia stosowana
    – informatyka
    – chemia medyczna
    – kierunek lekarski
    – matematyka
    – chemiczna analiza instrumentalna
    – bioinformatyka i biologia systemów
    – chemia jądrowa i radiofarmaceutyki
    – historia kultury w dobie humanistyki cyfrowej
    – kognitywistyka
    – studia miejskie
    – studia nowogreckie
    – organizowanie rynku pracy
    – psychologia
    – socjologia życia publicznego
    – historia i kultura żydów
    – nauczanie języków obcych
    – ekonomia, nowa specjalność “analityka biznesowa” i “ekonomia społeczna”
    – American Studies
    – pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
    – orientalistyka – indologia
    – archeologia
    – międzykulturowe studia filologiczne
    – lingwistyka stosowana (specjalność PJM)
    – logistyka i administrowanie w mediach
    – resocjalizacja i penitencjarystyka
    –  prawo
    – ekonomia, nowa specjalność “analityka biznesowa”
    – kulturoznawstwo Europy Środkowo-Wschodniej
    – logistyka i administrowanie w mediach
    – socjologia stosowana i antropologia społeczna
    – administracja
    – dziennikarstwo i medioznawstwo
  3. podniesienie kompetencji 4830 studentów wybranych kierunków studiów dzięki dodatkowym, praktycznym elementom kształcenia
  4. zwiększenie świadomości kandydatów na studia oraz studentów w zakresie znaczenia kształcenia uniwersyteckiego oraz aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy, ukierunkowane na ograniczanie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki
  5. podniesienie kompetencji 620 nauczycieli akademickich zaangażowanych w realizację procesu kształcenia na wybranych kierunkach studiów w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji oraz nowoczesnej dydaktyki.

Główne rezultaty projektu:

  1. utworzenie 7 nowych i zmodyfikowanie 40 we współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego programów kształcenia
  2. podniesienie kompetencji min. 3671 studentów i 496 nauczycieli akademickich na kierunkach studiów objętych wsparciem
  3. wdrożenie nowych i zmodyfikowanych e-lektoratów, zajęć praktycznych i programów mentoringowych dla studentów
  4. przygotowanie narzędzi służących lepszej komunikacji z kandydatami na studia
  5. opracowanie przykładowych elastycznych ścieżek kształcenia studentów na kierunkach studiów objętych wsparciem.

Grupy docelowe projektu:

  1. studenci kierunków studiów I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich objętych wsparciem w projekcie
  2. nauczyciele akademiccy, przedstawiciele kadry zaangażowanej w proces kształcenia na nowych kierunkach i modyfikowanych kierunkach kształcenia

W projekcie „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0” realizowanych będzie 9 zadań:

Zadanie 1: Nowe kierunki studiów dla rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji
Zadanie 2: Modyfikacja programów kształcenia – nauki ścisłe, przyrodnicze i medyczne
Zadanie 3: Modyfikacja programów kształcenia – nauki humanistyczne i społeczne
Zadanie 4: Kształcenie językowe w dobie zielonej i cyfrowej transformacji
Zadanie 5: Rozwój kompetencji przyszłości studentów 47 programów kształcenia
Zadanie 6: Programy mentoringowe – nowa forma kształcenia kompetencji studentów
Zadanie 7: Drop-out – świadomy kandydat na studia
Zadanie 8: Rozwój kompetencji kadry – zielona i cyfrowa transformacja
Zadanie 9: Rozwój kompetencji kadry – nowoczesna dydaktyka

___________________________________________________________________________________________

Informujemy, że istnieje możliwość zgłaszania do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy
i  przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

___________________________________________________________________________________________

Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł

KOMITET STERUJĄCY PROGRAMU ZIP 2.0

Przewodniczący

  • dr hab. Maciej Raś, prof. ucz – Prorektor ds. studenckich i jakości kształcenia

Członkowie

  • dr Artur Chełstowski – Zastępca Kanclerza ds. ekonomicznych
  • dr hab. Jolanta Choińska-Mika, prof. ucz. – Wydział Historii
  • prof. dr hab. Sambor Grucza – Prorektor ds. współpracy i spraw pracowniczych
  • dr hab. Monika Skorek, prof. ucz. – Wydział Zarządzania