Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Oferta OGUNów w sem. letnim 2025/2026

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą zajęć ogólnouniwersyteckich doskonalących kompetencje cyfrowe, społeczno-przedsiębiorcze oraz z obszaru zielonej transformacji, przygotowanych w ramach Programu ZIP 2.0 dla osób studiujących na  kierunkach objętych wsparciem.

ZAJĘCIA PODNOSZĄCE KOMPETENCJE CYFROWE 

1. Wprowadzenie do programowania w Pythonie

Prowadzący: dr Janusz Jabłonowski, prof. ucz.

Celem zajęć jest wprowadzenie do programowania w Pythonie – można poznać podstawowe instrukcje i typy danych dostępne w Pythonie, a także sposoby ułatwiania pracy programisty dzięki wykorzystaniu właściwych narzędzi (np. IDE). Zajęcia mają charakter bardzo praktyczny – zakładają przyswojenie wiedzy w zakresie podstaw programowania w Pythonie poprzez tworzenie programów na każdych zajęciach. Dzięki nim nabędziesz kompetencje analityczne i programistyczne w Pythonie oraz poszerzysz angielski zasób słownictwa z obszaru informatyki.

2. Przetwarzanie danych w Pythonie

Prowadzący: dr Janusz Jabłonowski, prof. ucz.

Celem zajęć jest wprowadzenie do przetwarzania danych w Pythonie. Uczestnicy mogą  poznać bardziej zaawansowane elementy Pythona, takie jak przetwarzanie plików oraz wykorzystanie wyspecjalizowanych bibliotek do przetwarzania danych.
Zajęcia mają charakter praktyczny – uczestnicy będą uczyć się przetwarzania danych w Pythonie poprzez tworzenie programów na każdych zajęciach.
Dzięki nim nabędziesz kompetencji analitycznych i programistycznych w Pythonie oraz wzmocnisz zasób angielskiego słownictwa z obszaru informatyki.

3. Analityk danych biznesowych z wykorzystaniem programu MS Excel

Prowadzący: mgr Sebastian Gęgotek

Zajęcia wyposażą uczestników w kompetencje przydatne w pracy na stanowisku analityka danych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego MS Excel. W trakcie zajęć osoby studiujące poznają podstawy analizy danych, ich źródła i sposoby oceny ich jakości oraz transformacji danych z różnych formatów. Kurs obejmuje zarówno proste analizy biznesowe, jak i zaawansowane techniki pracy z tabelami przestawnymi, funkcjami wyszukiwania oraz wizualizacją wyników. Uczestnicy rozwiązują realistyczne case studies i tworzą własny projekt analityczny, rozwijając praktyczne umiejętności podejmowania decyzji opartych na danych.

4. Microsoft 365 w codziennej pracy korporacyjnej

Prowadzący: mgr Sebastian Gęgotek

Pakiet Microsoft 365 (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneDrive, Teams, SharePoint, inne) stanowi obecnie podstawowe narzędzie pracy biurowej w firmach i instytucjach, z wykorzystaniem funkcji ułatwiających współpracę zespołową, obieg dokumentów w chmurze czy integrację aplikacji. Zajęcia wprowadzają osoby studiujące w praktyczne wykorzystanie pakietu Microsoft 365. Uczestnicy poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych, analizy danych, tworzenia prezentacji. Kurs obejmuje także obsługę narzędzi Outlook, Teams i SharePoint, rozwijając umiejętności współpracy zespołowej, organizacji pracy i komunikacji online. Osoby studiujące uczą się pracy w chmurze, współdzielenia plików i korzystania z dodatkowych narzędzi, takich jak Planner, Forms czy Power BI.
Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prostych i intuicyjnych narzędzi, niewymagających wcześniejszego przygotowania informatycznego.

5. Podstawy programowania w języku Python

Prowadzący: dr Łukasz Górski

Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z podstawami języka programowania Python. Kurs nie zakłada znajomości innych języków i prowadzi osoby studiujące od podstaw – tj. zmiennych, kontroli przepływu, itd. po podstawy korzystania z bibliotek Pythona. Podstawy programowania w języku Python stanowią bazę do późniejszego rozwoju kompetencji cyfrowych we własnym zakresie oraz dają możliwość wykorzystania tego języka we własnych zastosowaniach – czy to naukowych, czy nastawionych na wykorzystanie komercyjne. Kurs przeznaczony jest dla osób niekoniecznie dysponujących rozbudowaną wiedzą z zakresu informatyki. W jego ramach przedstawione zostaną najbardziej fundamentalne konstrukcje Pythona – spotykane również w innych językach programowania.

6. Stylizacja i prezentacja danych w QGIS

Prowadzący: dr Alina Gerlée

Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z możliwościami wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem programu QGIS (oprogramowanie opensource). Zajęcia przeznaczone dla osób początkujących, które krok po kroku przejdą proces od zdobycia (lub wytworzenia) danych, dobrania odpowiednich metod wizualizacji, do stworzenia wydruku mapy. Kurs ma charakter praktyczny – uczestnicy na podstawie udostępnionych instrukcji oraz wskazówek prowadzącej, wykonają ćwiczenia związane z tematyką kolejnych zajęć.
Zadania wykonywane będą na zestawach danych dostarczonych przez prowadzącą lub uczestnicy będą mogli wykorzystać dane własne (np. związane z ich pracami dyplomowymi).

7. Analiza danych przestrzennych w środowisku obliczeniowym R

Prowadzący: dr Urszula Zawadzka-Pawlewska

Zajęcia skoncentrowane na doskonaleniu kompetencji wspierających zieloną transformację w zakresie opanowania metod środowiska programistycznego R w stopniu wystarczającym do przetwarzania danych przestrzennych oraz tworzenia prostych funkcji i skryptów, a także korzystania z ogólnie dostępnych skryptów i wizualizacji danych.

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • struktura środowiska R i podstawowe komendy,
  • sposoby przechowywania danych przestrzennych w środowisku R,
  • statystyczna analiza danych nieprzestrzennych w środowisku R,
  • analizy przestrzenne w środowisku R z zakresu geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej,
  • metody prezentacji wyników w formie wykresów i map,
  • przykłady zastosowań R w analizach z zakresu geografii fizycznej (np. analiza DEM, analizy struktury krajobrazu, klasyfikacja obrazów satelitarnych).

8. Modelowanie 3D i druk przestrzenny: od projektu do prototypu

Prowadzący: dr Witold Matyszak

Kurs wprowadza w podstawy projektowania 3D z myślą o technologii druku przestrzennego. Uczestnicy mogą nauczyć się modelowania obiektów w programie Design Spark Mechanical, poznać zasady projektowania pod druk 3D oraz przygotowywania modeli do produkcji. Zajęcia mają za zadanie praktyczne wprowadzenie do świata nowoczesnych technologii przyrostowych, które coraz śmielej wkraczają w przemysł, projektowanie, medycynę, architekturę oraz sztukę użytkową. Zajęcia kończą się realizacją własnego projektu – od pomysłu po wydrukowany prototyp.

9. Game Over: Wprowadzenie do badań gier cyfrowych.
Prowadzący: dr Konrad Sierzputowski

Kurs obejmuje analizę gier cyfrowych jako kompleksowego medium audiowizualnego. Lista tytułów zostanie przedyskutowana z osobami studiujacymi podczas pierwszych zajęć i może ulec modyfikacji zgodnie z zainteresowaniami grupy. W czasie zajęć omawiane będą wybrane nurty teoretyczne, zagadnienia reprezentacji i tożsamości w grach oraz przemiany modeli odbioru i dystrybucji. Zajęcia obejmą zarówno refleksję nad historią medium, jak i analizę aktualnych zjawisk. Osoby uczestniczące w kursie zdobędą podstawowe kompetencje w zakresie krytycznej analizy gier cyfrowych oraz ich funkcjonowania w szerszym kontekście społeczno-ekonomicznym.

10. Statystyka nie kłamie, ale… – rozumowanie statystyczne dla socjologów i humanistów

Prowadzący: dr Paulina Maria Szymańska-Rożek

Zajęcia mają na celu wyposażyć słuchaczy w intuicję i narzędzia do poprawnej interpretacji danych i wyrobić w nich odruch krytycznego podejścia do procesu wnioskowania statystycznego. Na zajęciach można nauczyć się korzystać z prostych metod, w pełni zrozumiałych dla osób początkujących. Zajęcia będą składać się z części wykładowej oraz z części ćwiczeniowej.

11. Can AI Supercharge Your Thesis? Large Language Models in Social Science Research

Prowadzący: Anna Węgiel

Kurs wprowadza osoby studiujące z poziomu studiów licencjackich i magisterskich w praktyczne, etyczne i krytyczne zastosowanie Dużych Modeli Językowych (LLM) w badaniach z zakresu nauk społecznych. W trakcie kursu uczestnicy będą mieli okazję omówić swoje indywidualne projekty i nauczyć się, jak wykorzystywać sztuczną inteligencję (AI) we własnych przedsięwzięciach badawczych. Nauczymy się efektywnie używać nowoczesnych narzędzi AI, takich jak Gemini i NotebookLM, aby usprawnić kluczowe etapy badań — od projektowania projektu po finalne pisanie pracy dyplomowej.

 

ZAJĘCIA PODNOSZĄCE KOMPETENCJE Z OBSZARU ZIELONEJ TRANSFORMACJI

1. Gospodarowanie wodą w warunkach zmian klimatu i postępującej antropopresji

Prowadzący: dr Maksym Łaszewski, dr Jarosław Suchożebrski

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji wspierających zieloną transformację w zakresie odpowiedzialnego gospodarowania zasobami wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby te w ostatnich latach poddawane są silnej presji, związanej z obserwowanymi zmianami klimatu oraz wielowymiarową działalnością człowieka. Presja ta widoczna jest w aspekcie ilościowym oraz jakościowym i dotyczy między innymi wzrostu temperatury wód, zmian obiegu wody, wprowadzania zanieczyszczeń oraz modyfikacji warunków hydromorfologicznych cieków. Wykład ma na celu omówienie wybranych, aktualnych problemów związanych z gospodarowaniem zasobami wodnymi oraz zaproponowanie metod ograniczania presji na wody powierzchniowe i podziemne.

2. Przyroda w planowaniu przestrzeni

Prowadzący: dr Ewa Malinowska

Przedmiot wprowadza w zagadnienie uwzględniania środowiska przyrodniczego w planowaniu przestrzennym – od poziomu lokalnego (gmina, miasto) po regionalny i krajowy. Omawiane są podstawowe pojęcia ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju i krajobrazu, główne elementy środowiska istotne dla zagospodarowania terenu, formy ochrony przyrody oraz ich znaczenie dla planowania, a także konflikty pomiędzy inwestycjami a ochroną przyrody i sposoby ich rozwiązywania. W ramach kursu omawiane są główne formy ochrony przyrody w Polsce oraz ich znaczenie dla decyzji przestrzennych, a także zasady waloryzacji przyrodniczej terenu i koncepcja sieci przyrodniczej, w tym korytarzy ekologicznych. Istotnym elementem kursu jest analiza przykładów konfliktów pomiędzy planowanymi inwestycjami (transportowymi, mieszkaniowymi, energetycznymi) a wartościami przyrodniczymi oraz omówienie roli ocen oddziaływania na środowisko i partycypacji społecznej w poszukiwaniu kompromisowych rozwiązań.

3. System przyrodniczy miasta

Prowadzący: dr Ewa Malinowska

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji wspierających zieloną transformację w zakresie metod analitycznych, planistycznych, społecznych, które są niezbędne w pracy urbanisty, geografa, planisty przestrzennego czy specjalisty ds. ochrony środowiska.

Celem zajęć jest przedstawienie roli przyrody w mieście i wskazanie narzędzi do jej zachowania i odbudowania. Podczas zajęć przedstawiane i analizowane są zagadnienia dotyczące niektórych problemów funkcjonowania terenów zieleni w przestrzeni miejskiej, potrzeb ich ochrony i możliwości praktycznego wykorzystania oraz urbanistycznych i planistycznych koncepcji systemu przyrodniczego miasta.

4. Zielone miasta – jako samoregulujące się systemy adaptacyjne

Prowadzący: dr Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji związanych z zieloną transformacją w miastach. Dotyczą nowego ujęcia miasta jako systemu dynamicznego, zdolnego do adaptacji wobec czynników zewnętrznych np. następstw zmian klimatycznych.

Miasta stoją przed wieloaspektowymi wyzwaniami (od gospodarczych, społecznych po środowiskowe), których dynamika jest intensywna, nieprzewidywalna, a konsekwencje złożone i nieodwracalne, wywołując poczucie niepewności wśród społeczeństwa. Zmusza to nas do spojrzenia na miasto w sposób całkowicie inny, jako swoistego rodzaju system. System dynamiczny, na którego funkcjonowanie wpływają bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego, jak i konsekwencje interakcji zachodzących pomiędzy podsystemami/ systemami – wewnątrz miejskiego systemu. Takie rozumienie miast i wyzwania globalne sprawiają, iż stoimy przed potrzebą ich wielkiej transformacji, dostosowania do wyzwań np. klimatycznych, ale także aktualnych potrzeb mieszkających w nich społeczności – by uczynić je miejscem bezpiecznym i komfortowym do życia.

5. Zielona transformacja: wyzwania i szanse w erze zmian klimatycznych

Prowadzący: dr Monika Lisowska

Celem kursu jest wprowadzenie uczestników w tematykę zielonej transformacji – kompleksowego procesu przemiany w kierunku zrównoważonego rozwoju, niskoemisyjnej gospodarki i ochrony klimatu. W ramach wykładów zostaną poruszone zagadnienia związane z odnawialnymi źródłami energii, kontekstem klimatycznym i społecznym, wyzwaniami technologicznymi oraz rolą polityki i prawa w przeprowadzaniu zielonej rewolucji. Zajęcia będą prowadzone w sposób interdyscyplinarny i angażujący, z możliwością dyskusji i refleksji nad przyszłością naszej cywilizacji.

6. Edukacja globalna dla zrównoważonego rozwoju

Prowadzący: dr Magdalena Kuleta-Hulboj

Kurs jest wprowadzeniem do zagadnień podejmowanych przez edukację globalną (globalną edukację obywatelską) oraz edukację dla zrównoważonego rozwoju, z naciskiem na ich odmianę krytyczną. Celem zajęć jest wspieranie osób studiujących w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i krytycznego czytania, a także w kwestionowaniu dominujących perspektyw i poszukiwaniu alternatywnych, sprawiedliwszych rozwiązań czy punktów widzenia. Kurs ma na celu wzmocnienie poczucia globalnej sprawiedliwości, odpowiedzialności i obywatelstwa w globalnym świecie oraz zaangażowania w zmiany społeczne i środowiskowe i budowanie zrównoważonego świata. Zajęcia prowadzone będą metodami warsztatowymi, aktywizującymi, opierającymi się na doświadczaniu, przeżyciu i późniejszej refleksji. Podczas zajęć będą wykorzystywane następujące metody lub ich elementy: praca w parach, w grupach, dyskusje, Through Other Eyes, Open Spaces for Dialogue and Inquiry, dociekania filozoficzne (Philosophy for Children), „odwrócona klasa”, „klasa-układanka”, mapy myśli lub pojęć, kolaże, analiza tekstów piosenek. Planowane są również spotkania z osobami z organizacji pozarządowych.

7. Nazwa zajęć: #EcoTok czy #EkoFejk? – Storytelling i manipulacje wokół ekologii, czyli o popkulturze, klimacie i markach, które chcą być zielone

Prowadzący: dr Aleksandra Spik

Zajęcia skupiają się na analizie współczesnych przekazów medialnych i marketingowych związanych ze zrównoważonym rozwojem, klimatem i ekologią. Uczestnicy poznają, jak popkultura (Netflix, TikTok, Instagram), kampanie społeczne i marki kształtują nasze wyobrażenia o „zielonym stylu życia” – często balansując między rzetelnym storytellingiem a greenwashingiem. W trakcie zajęć przyjrzymy się narracjom katastroficznym i optymistycznym, sposobom angażowania odbiorcy oraz technikom manipulacji i tworzenia „zielonego wizerunku”. Zajęcia mają formę interaktywną: obejmują studia przypadków (np.: Patagonia vs. H&M; TikTokowe eko-trendy), wars.

8. Eko Smakosz – gra w ekonawyki żywieniowe w realiach studenckich

Prowadzący: dr Michał Mijal

Kurs koncentruje się na prezentacji zagadnień związanych z zielonymi kompetencjami w kontekście zdrowych nawyków żywieniowych i codziennego podejmowania decyzji w tym zakresie. Całość kursu jest oparta na rozgrywkach w edukacyjną grę planszową Eko Smakosz.

Lista zagadnień omawianych podczas zajęć obejmuje:

  • Czym są zielone kompetencje i jak można je rozwijać poprzez codzienne działania w kuchni i domu.
  • Praktyczne strategie i techniki planowania posiłków oraz przechowywania produktów, które pozwalają zmniejszyć ilość odpadów.
  • W jaki sposób wybory konsumenckie (np. produkty fair trade, wegetarianizm) wpływają na środowisko i społeczeństwo.
  • Łączenie kompetencji ekologicznych z ekonomią domową.
  • Jak zbilansowana dieta może być przyjazna dla portfela i planety.
  • Jak być świadomym konsumentem, mając ograniczony budżet i czas.
  • Praktyczne strategie dla studentów mieszkających w mieście.

9. ESG communication via games and gamification

Prowadzący: mgr Filip Wójcik

Kurs ma na celu przedstawienie podstawowych motywacji, regulacji, narzędzi oraz czynników związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy dowiedzą się czym są mechanizmy gier i grywalizacja, a także jak dzięki nim komunikować dane ESG. Na ostatnich zajęciach zostanie zaprezentowana gra dot. komunikacji informacji ESG. Uczestnicy poznają najważniejsze czynniki motywujące do raportowania ESG, takie jak zasady udzielania zielonego finansowania oraz adaptacji do ryzyk klimatycznych. Zajęcia tworzą ciekawe połączenie dwóch głośnych i interesujących obszarów, które w ostatnich latach bardzo zyskały na popularności. Osoby studiujące będą mogły też zobaczyć jak połączyć dwa, z pozoru niezbyt podobne do siebie tematy i stworzyć z tego swoją niszę, co bardzo przydaje się zarówno przy pisaniu pracy dyplomowej, jak i w późniejszej karierze naukowej i biznesowej.

10. Poezja polikryzysu: ekologia, język i globalny metabolizm
Prowadzący: dr hab. Monika Kostro, dr hab. Paweł Piszczatowski, prof. ucz.

Wykład zaprasza do zgłębienia relacji między poezją, ekologią i planetarną cyrkulacją materii i kapitału oraz sposobu, w jaki język poetycki może oddziaływać na nasze postrzeganie relacji między światem ludzkim i więcej-niż-ludzkim, między jednostkową relacją ze środowiskiem a globalnymi procesami wymiany. Przez pryzmat polskiej i obcojęzycznej (w przekładach) poezji ostatnich kilku dekad, uczestnicy będą eksplorować różnorodne aspekty związane z reprezentacjami pozaludzkiej przyrody ożywionej i nieożywionej, zanieczyszczeniem środowiska, utratą bioróżnorodności, a także powiązaniem tych zjawisk z globalnym systemem ekonomicznym opartym na ekstrakcji surowców.

Zajęcia będą również refleksją nad pojęciem polikryzysu – splątania kryzysów ekologicznych, społecznych i gospodarczych – oraz nad alternatywnymi modelami ekonomicznymi (takimi jak postwzrost, gospodarka cyrkularna, ekosocjalne modele sprawiedliwości). Szczególną uwagę poświęcimy relacjom między metabolizmem ciała, metabolizmem planety i cyrkulacją kapitału, które w poezji ujawniają się nie tylko jako obrazy niespełniającej się apokalipsy lecz także jako możliwe wyobrażania innego świata.
W trakcie zajęć omówione zostaną utwory takich poetów_ek jak Paul Celan, Julia Fiedorczuk, Magdalena Lebda, Anna Adamowicz, Bianka Rolando, Stanisław Kalina Jaglarz, Forrest Gander, Adam Dickinson, Anja Utler, Esther Kinsky i inni.

11. Wprowadzenie do humanistyki środowiskowej

Prowadzący: dr hab. Monika Kostro, dr hab. Paweł Piszczatowski, prof. ucz.

Wykład wprowadza w najnowsze nurty humanistyki środowiskowej i posthumanizmu, które przekraczają antropocentryczny paradygmat. Zajęcia łączą refleksje ontologiczne i epistemologiczne z politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi aspektami kryzysu ekologicznego, adresując je do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych relacjami człowiek–technologia–środowisko–polityka globalna.

Wykład będzie stanowił wprowadzenie do zagadnień związanych z najnowszymi trendami w humanistyce środowiskowej i posthumanizmie, które próbują przezwyciężyć antropocentryczny paradygmat postrzegania relacji człowieka z otaczającym go światem. Punktem wyjścia będzie kryzys planetarny i nowe koncepcje ludzkiej oraz więcej-niż-ludzkiej sprawczości, ale także pytania o globalne nierówności, postkolonialne dziedzictwo i ekonomię ekstrakcji. Interdyscyplinarność prezentowanych perspektyw (od filozofii i literaturoznawstwa, przez nauki społeczne, aż po studia postkolonialne) sprawia, że wykład adresowany jest nie tylko do studentów i studentek kierunków humanistycznych, ale również osób z innych dziedzin, zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy o krytyczne spojrzenie na relacje między człowiekiem, technologią, środowiskiem i globalną polityką.

12. Entomologia wodna w kontekście zielonej transformacji

Prowadzący: dr Jarosław Suchożebrski, dr Adam Tarkowski

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji w zakresie rozpoznawania i analizy owadów wodnych oraz zrozumienia ich roli w ekosystemach słodkowodnych. Osoby studiujące będą mogły poznać metody monitoringu ekologicznego oraz nauczyć się interpretować dane dotyczące jakości wód i wykorzystania owadów wodnych w ochronie bioróżnorodności. Kurs rozwija również umiejętność formułowania wniosków ekologicznych oraz kształtuje świadomość ekologiczną w kontekście zielonej transformacji. Przedmiot stanowi kompleksowe wprowadzenie do entomologii wodnej – dziedziny nauki zajmującej się biologią, ekologią oraz znaczeniem owadów związanych z ekosystemami wodnymi i przywodnymi. Wykłady pozwalają na szczegółowe poznanie różnorodności fauny wodnej, jej przystosowań morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych do życia w środowisku wodnym, a także funkcji ekologicznych, jakie pełnią owady w obiegu materii i energii. Studenci zapoznają się z rolą owadów wodnych w utrzymaniu równowagi ekologicznej, regulacji populacji organizmów wodnych oraz jako wskaźników jakości środowiska, co stanowi podstawę ich wykorzystania w monitoringu i zarządzaniu ekosystemami.

13. Ekokrytyka

Prowadzący: dr Weronika Kostecka

Zajęcia poświęcone są literackim i kulturowym sposobom przedstawiania relacji człowieka z środowiskiem naturalnym oraz bytami nie-ludzkimi. Punktem wyjścia jest założenie, że literatura nie tylko opisuje naturę, lecz współtworzy wyobrażenia dotyczące miejsca człowieka w świecie, opozycji natura–kultura oraz odpowiedzialności wobec planety. Osoby studiujące poznają narzędzia ekokrytycznej analizy literatury i nauczą się stosować je w lekturze tekstów klasycznych i współczesnych — od narracji XIX-wiecznych po literaturę posthumanistyczną i postapokaliptyczną. Analiza obejmuje m.in. kwestie antropocentryzmu, podmiotowości natury, językowych reprezentacji środowiska oraz retoryki tekstów reagujących na kryzys ekologiczny i klimatyczny. Celem zajęć jest rozwijanie krytycznej uważności wobec języka, którym opowiadany jest świat, oraz spojrzenie na literaturę jako istotne narzędzie refleksji nad relacjami między ludźmi, nie-ludźmi i środowiskiem we współczesnej kulturze.

14. Ekolingwistyka

Prowadzący: dr hab. Magdalena Zawisławska, prof. ucz.

Czym jest ekolinwistyka? W XX wieku Einar Haugen porównał interakcje występujące między danym językiem a jego środowiskiem do ekologicznych relacji zachodzących między różnymi gatunkami roślin i zwierząt w środowisku i do środowiska, w którym żyją. Na bazie tej koncepcji zaczęła rozwijać się nowa dyscyplina w obrębie językoznawstwa – ekolingwistyka. Na zajęciach z tego przedmiotu uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami, jak pielęgnacja języka, idea lingworóżnorodności, antropocentryzm w języku czy „zielona gramatyka”. Przedmiot skupia się na przybliżeniu studentom podstawowych pojęć związanych z ekolingwistyką.

15. Geotermia – siła napędzająca zieloną transformację
Prowadzący: dr hab. Marzena Szostakiewicz-Hołownia, dr Alicja Bobrowska, dr hab. Andrzej Domonik, dr Daniel Zaszewski

Geotermia to czyste i stabilne źródło energii z wnętrza Ziemi, kluczowe dla zielonej transformacji i ograniczenia zależności od paliw kopalnych. Kurs omawia warunki pozyskiwania ciepła Ziemi, transport energii w wodach i skałach oraz techniczne możliwości jej wykorzystania. Przedstawione zostaną też ryzyka związane z budową i eksploatacją instalacji geotermalnych. Zajęcia mają formę wykładu z elementami debaty, a chętni wezmą udział w wyjściach studyjnych do Laboratorium PIG-PIB.

Zagadnienia poruszane w ramach zajęć:

  • Geologiczne i hydrogeologiczne uwarunkowania pozyskiwania ciepła ziemi
  • Geotermometry – przykłady zastosowań
  • Parametry termomechaniczne ośrodków skalnych
  • Procesy i zjawiska związane z transportem ciepła
  • Techniczne możliwości wykorzystywania ciepła Ziemi
  • Magazyny ciepła
  • Ryzyka środowiskowe związane z poborem ciepła Ziemi
  • Perspektywy rozwoju geotermii w Polsce

16. Sprawiedliwość środowiskowa

Prowadzący: dr Katarzyna Bielińska

Na czym polega niesprawiedliwość środowiskowa? Jak ludzie na całym świecie stawiają jej opór? Co to jest ekologia ubogich? Czy ochrona przyrody zawsze jest sprawiedliwa? Na czym polega sprawiedliwa zielona transformacja? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedzi podczas tego kursu, w ramach którego osoby studiujące:

  • poznają kluczowe stanowiska i perspektywy w obrębie nurtu sprawiedliwości środowiskowej oraz pojęcie wrażliwości środowiskowej,
  • nabędą umiejętność przeprowadzania analiz etycznych konfliktów społeczno-środowiskowych, zarówno w krajach europejskich, jak i pozaeuropejskich,
  • rozwiną kompetencje w zakresie prowadzenia dyskusji, pozwalające na udział we współczesnych debatach dotyczących kwestii środowiskowych.

Podczas zajęć uczestnicy będą korzystać z bazy Global Atlas of Environmental Justice.

17. Cli-fi – fantastyka i katastrofa klimatyczna

Prowadzący: prof. dr hab. Dominika Oramus

Cli-fi to powieści o zmianach klimatu, nowy podgatunek literacki, który zdefiniował pisarz i krytyk Dan Bloom. Nazwa ta, choć powstała w latach 90. ubiegłego stulecia, obejmuje utwory powstające na przestrzeni drugiej połowy XX wieku (część z nich powstała zanim narodziła się współczesna świadomość ekologiczna, terminy takie jak „globalne ocieplenie” czy antropocen). Cli-fi (termin utworzony z pierwszych sylab słów „klimat” i „fikcja”) to gatunek siostrzany powieści katastroficznej i science fiction (nazwa cli-fi utworzona jest na wzór sci-fi). Można mówić o jego odrębności, gdyż koncentruje się wyłącznie na zmianach klimatu: ich przyczynach, skutkach, naukowych wytłumaczeniach. W zachowaniu bohaterów tych powieści można zaobserwować psychiczne symptomy charakteryzujące dzisiejszych ludzi cierpiących na depresję klimatyczną, czyli tzw. „eco-anxiety”. Cli-fi pokazuje bohaterów zmagających się z psychicznymi skutkami depresji klimatycznej przekonanych, że są świadkami ostatnich dni ludzkości na planecie. Podczas konwersatorium będą czytane i analizowane zarówno wczesne teksty cli-fi sprzed powstania tej nazwy (prekursorski J.G. Ballard) poświęcone różnym scenariuszom zagłady klimatycznej, teksty ostrzegające przed skutkami „zimy nuklearnej” (Frederik Pohl, Cormac McCarthy, Kurt Vonnegut), jak i najnowsze cli-fi opisujące ofiary depresji klimatycznej (Margaret Atwood, Pablo Bacigalupi). Kontekstem dla rozważań będą teoretyczne teksty pisane od lat 70. ubiegłego wieku autorstwa m.in. Jamesa Lovelocka, Michelle Bastian i E. Ann Kaplan.

18. Przygody z zieloną ekonomią. Czego uczą nas sukcesy i porażki programów zrównoważonego rozwoju?

Prowadzący: mgr Michał Górka, mgr Antoni Grześczyk

Kurs oferuje wprowadzenie do historii i współczesności polityk ukierunkowanych na wspieranie zielonej transformacji gospodarczej. Uczestnicy zostaną zaproszeni do analizy konkretnych programów zrównoważonego rozwoju, które w ostatnich dekadach próbowały łączyć wzrost gospodarczy z troską o środowisko. Porównując doświadczenia krajów Globalnej Północy i Południa, osoby studiujące poznają uwarunkowania instytucjonalne, ekonomiczne i społeczne, które decydowały o skuteczności omawianych programów. W centrum uwagi znajdą się zarówno działania rządowe, jak i oddolne inicjatywy społeczne – spółdzielnie energetyczne, ruchy klimatyczne czy miejskie projekty ekologiczne. Zajęcia przybliżą podstawowe pojęcia i narzędzia ekonomii ekologicznej – takie jak entropia, de-wzrost, zielony wzrost, koszt termo-ekologiczny czy rezyliencja – oraz pomogą zrozumieć ich znaczenie w praktyce polityk gospodarczo-klimatycznych.

19. Zielona sprawczość: jak dzięki grom planszowym można zmienić codzienne wybory

Prowadzący: dr Monika Gromadzka, dr Michał Mijal

Zajęcia skoncentrowane na doskonaleniu kompetencji wspierających zieloną transformację. Są one rozumiane jako umiejętności świadomego, odpowiedzialnego podejmowania decyzji środowiskowych w codziennym życiu. Osoby studiujące poznają podstawy zrównoważonego rozwoju i myślenia systemowego oraz nauczą się dostrzegać powiązania między swoimi codziennymi wyborami a szerszymi procesami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi. Integralną częścią zajęć jest wykorzystanie gier dydaktycznych, które umożliwiają testowanie różnych scenariuszy decyzji, doświadczanie skutków wybranych strategii działania oraz rozwijanie poczucia sprawczości jednostki w kontekście wyzwań klimatycznych. Zajęcia mają formę warsztatową – łączą krótkie wprowadzenia teoretyczne z pracą w małych grupach, rozgrywką gier edukacyjnych oraz wspólną analizą doświadczeń z gry. Celem nie jest wyłącznie przekazanie wiedzy o zrównoważonym rozwoju, lecz przede wszystkim kształtowanie postaw i umiejętności: krytycznego myślenia, interpretowania przekazów środowiskowych, współpracy w grupie, dostrzegania własnego wpływu oraz planowania realnych, możliwych do wdrożenia zmian w codziennym funkcjonowaniu.

20. Epidemie, powodzie, zmiany klimatu. Archeolodzy na tropie katastrof naturalnych

Prowadzący: dr hab., prof. ucz. Arkadiusz Sołtysiak

Podczas zajęć przeprowadzone zostaną rozmowy o możliwościach rekonstruowania wpływu katastrof naturalnych na rozwój dawnych społeczności ludzkich zamieszkujących Bliski Wschód, Egipt i Europę (od paleolitu do średniowiecza) przy wykorzystaniu danych archeologicznych i środowiskowych oraz źródeł pisanych. Zajęcia mają charakter konwersatorium i każde spotkanie będzie podzielone na dwie części: wprowadzenie do tematu i dyskusję.

Podczas zajęć będą prowadzone rozmowy o następujących zagadnieniach:

  • odrobina teorii: katastrofizm, cykle klimatyczne, pojemność środowiska,
  • metody rekonstruowania parametrów klimatu,
  • czy wynalezienie rolnictwa było odpowiedzią na zmianę klimatu?
  • wrażliwość pierwszych miast na krótkoterminowe zmiany klimatu: przykład Tell Brak (Syria),
  • wpływ wybuchów wulkanów na rolnictwo,
  • upadek cywilizacji wczesnej epoki brązu: wybuch wulkanu, katastrofa kosmiczna czy
  • kryzys polityczny?
  • upadek cywilizacji sumeryjskiej jako skutek zmiany biegu Eufratu w II tysiącleciu p.n.e.
  • wybuch Santorynu a upadek cywilizacji minojskiej,
  • czasy barbarzyńców: przejście od epoki brązu do epoki żelaza w Europie i Azji,
  • epidemie chorób zakaźnych w starożytności: od Biblii po Zarazę Justyniana,
  • pierwsza pandemia dżumy i przejście od starożytności do średniowiecza,
  • pełzające katastrofy: deforestacja i wyjałowienie gleby.

 

ZAJĘCIA PODNOSZĄCE KOMPETENCJE SPOŁECZNO-PRZEDSIĘBIORCZE

1. Negocjacje XXI wieku – komunikacja perswazyjna

Prowadzący: dr Krzysztof Kałucki

Zajęcia dotyczą jednego z najpopularniejszych procesów wymiany informacji i dochodzenia do wspólnych ustaleń zarówno w życiu biznesowym, jak i prywatnym. Uczestnicy zajęć teoretycznych oraz praktycznych zapoznają się z najpopularniejszymi narzędziami dotyczącymi procesów negocjacyjnych (autorski model 9P, Koło Konfliktów Ch. More’a, style, taktyki i techniki negocjacyjne itd.).

2. Komunikacja oficjalna po nowemu – prosty język w praktyce

Prowadzący: dr hab. Monika Kresa prof. ucz., dr hab. Magdalena Zawisławska, prof. ucz

Prosty język (ang. plain language) to standard komunikacyjny, który z powodzeniem funkcjonuje w różnych krajach europejskich i Stanach Zjednoczonych od II połowy XX wieku. W Polsce pojawił się dopiero w drugiej dekadzie wieku XXI, jednak również u nas staje się standardem w komunikacji oficjalnej zarówno firm, jak i instytucji publicznych. Prosty język to taki sposób komunikacji, dzięki któremu odbiorca rozumie tekst już po pierwszej lekturze, znajduje i umie w praktyce wykorzystać umieszczone w nim informacje.

Podczas zajęć:

  • zapoznamy osoby studiujące z historią prostego języka;
  • przybliżymy najważniejsze zasady poprawnego budowania tekstów,
  • nauczymy, jak pisać teksty w prostym języku i redagować trudne teksty zgodnie z jego zasadami;
  • pokażemy, jak wykorzystywać narzędzia do sprawdzania trudności tekstów i jak upraszczać za pomocą AI.

Zajęcia mają charakter warsztatowy – praca będzie się odbywać na autentycznych tekstach urzędowych, korporacyjnych i uczelnianych.

3. Jak pisać, żeby ludzie nas rozumieli – prosty język i skuteczna komunikacja w praktyce

Prowadzący: dr hab. Monika Kresa, prof. ucz.

Prosty język (ang. plain language) to standard komunikacyjny, dzięki któremu odbiorca rozumie tekst po pierwszej lekturze, z łatwością znajduje w nim potrzebne informacje i bez problemu wykorzystuje je w praktyce. Taki sposób pisania tekstów urzędowych z powodzeniem funkcjonuje od połowy XX wieku w wielu państwach europejskich i Stanach Zjednoczonych. W 2010 roku pojawił się również w Polsce, a od kilku lat wdrażają go liczne instytucje publiczne i firmy większego i mniejszego sektora.

4. Współpraca zespołowa

Prowadzący: dr Małgorzata Styśko-Kunkowska

Zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji współpracy w zespołach zadaniowych, istotnej w środowisku zawodowym i akademickim. Poprzez udział w ćwiczeniach umożliwiających praktyczne doświadczenie siebie w relacji z innymi osobami w pracy zespołowej, z pogłębioną analizą i refleksją, uczestnicy będą mieli okazję doskonalić kompetencje w trzech obszarach:

  • proces i zasady współpracy zespołowej;
  • współpraca zespołowa jako mocna strona charakteru;
  • role zespołowe.

Zajęcia są realizowane metodą treningowo-warsztatową w oparciu o symulacje pracy zespołowej oraz autorefleksję i omawianie indywidualnie, w parach, podgrupach i na forum grupy.

5. Mocne strony charakteru, a dobre samopoczucie na uczelni i w pracy

Prowadzący: dr Małgorzata Styśko-Kunkowska

Mocne strony charakteru są cennym zasobem, wspomagającym dobrostan, kreatywność i produktywność, jednak ich nieoptymalne używanie – niewystarczające lub nadmierne – może te efekty osłabiać. Zajęcia pozwalają na rozumienie mocnych stron charakteru, z perspektywy teoretycznej i własnych doświadczeń, oraz rozwijanie optymalnych sposobów ich użycia, z ukierunkowaniem na aktywności związane z aktywnościami na uczelni i w pracy zawodowej. Zajęcia mają charakter warsztatowy obejmujący ćwiczenia indywidualne, w parach i w podgrupach oraz mini-wykłady, sprzyjające pogłębionej autorefleksji, uważności i kreatywnemu myśleniu.

6. Droga przez zmianę – rozwijanie odporności psychicznej i efektywnej regulacji emocji

Prowadzący: Renata Gustowska

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji społeczno-przedsiębiorczych, w tym rozumienia i zarządzania stresem, emocjami oraz zmianami życiowymi; zawiera też praktyczne techniki autoregulacji i budowania odporności psychicznej.
Kurs łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi ćwiczeniami. Uczestnicy zapoznają się z mechanizmami stresu, emocji oraz zmian, a także nauczą się efektywnych metod radzenia sobie z napięciem i trudnymi emocjami. Kurs rozwija umiejętności autoregulacji oraz odporności psychicznej (rezyliencji), wspierając skuteczne funkcjonowanie w środowisku akademickim i zawodowym.

7. Taming difficult emotions. Dealing with anxiety

Group instructor: Katarzyna Stankiewicz

The course introduces the issues of emotional psychology and primarily focuses on individual work on anxiety. It explains the mechanisms underlying the emergence of anxiety as well as techniques and methods for coping with situations that evoke distress. The course consists of five modules, each of which concludes with a homework assignment involving self-observation of one’s emotional states, cognitive work and the implementation of anxiety-coping techniques.

8. Wewnętrzna równowaga. Kurs o wzmacnianiu odporności psychicznej

Prowadzący: Katarzyna Stankiewicz

Zajęcia skoncentrowane są na wdrażaniu kluczowych nawyków zdrowotnych i technikach dbania o zdrowie psychiczne w szczególności na rezyliencji, czyli wzmacnianiu odporności psychicznej. Kurs składa się z 7 modułów. Jest to praktyczny przewodnik pokazujący metody możliwe do samodzielnego wdrożenia w sytuacji przeciążenia emocjonalnego oraz w codziennym życiu. Każdy z modułów zakończony jest pracą własną osoby studiującej i wymaga samoobserwacji własnych stanów emocjonalnych oraz systematycznego ćwiczenia przedstawianych metod.

Zakres tematów:

  • Czym jest odporność psychiczna?
  • Jak radzimy sobie z trudnymi sytuacjami?
  • Jak zadbać o nasz mózg?
  • Jak zarządzać emocjami i rozpoznawać potrzeby?
  • Jak wspomagać dobre samopoczucie psychiczne?

9. SkillsBox: Poznaj kompetencje lidera

Prowadzący: Hanna Országh-Szturo

Zajęcia dedykowane osobom studiującym, które:

  • mają pierwsze doświadczenia z zarządzania zespołem i szukają wiedzy,
  • mają w sobie „żyłkę” do zarządzania zespołem,
  • chciałyby pełnić funkcję lidera w projekcie,
  • chcą poznać metody zarządzania projektami.

Przedmiot będzie prowadzony w formie warsztatowej przez 8 spotkań. Każde zajęcia będą miały motyw przewodni i poprowadzi je trener/praktyk specjalizujący się w danym temacie.

Uczestnicy zajęć dowiedzą się:

  • jakie są cechy dobrego lidera (i jak je wykształcić i nad nimi pracować),
  • jak zarządzać zespołem i projektami w firmie/ organizacji,
  • jak zarządzać porażką,
  • jak efektywnie budować swój wizerunek i zarządzać nim w social mediach,
  • czym jest Motywacja 3.0.

10. SkillsBox: Poznaj kompetencje marketingowe

Prowadzący: Hanna Országh-Szturo

Zajęcia dedykowane osobom studiującym, które:

  • chciałyby dowiedzieć się, jak wygląda praca w sektorze marketingu,
  • myślą o pracy w marketingu,
  • chcą nabywać kompetencje w sposób praktyczny.

Przedmiot będzie prowadzony w formie warsztatowej przez 8 tygodni. Każde zajęcia będą miały motyw przewodni i poprowadzi je trener/praktyk specjalizujący się w danym temacie.

Uczestnicy dowiedzą się:

  • czym jest Marketing 4.0,
  • jakie są narzędzia dla marketingowców,
  • jak budować wizerunek marki,
  • czym jest creative writing,
  • jak zbudować strategię marketingową.

11. Komunikacja międzykulturowa. Konteksty i narzędzia

Prowadzący: dr Marta Widy-Behiesse

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą na temat teorii i koncepcji komunikacji międzykulturowej oraz jej istotności we współczesnym świecie. Nacisk zostanie położny na komponent praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą na temat:

  • teorii kultury;
  • teorii komunikacji międzykulturowej;
  • nurtów orientalizmu i postkolonializmu;
  • praktycznych możliwości ich wykorzystania np. w marketingu międzykulturowym;
  • funkcjonowania w zespole wielokulturowym.

12. Medycyna stylu życia i pierwsza pomoc

Prowadzący: dr n. med. Agata Tomaszewska, dr n. med. Milena Pogonowska Szymon Rokicki

Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności osób studiujących w zakresie profilaktyki zdrowotnej i pierwszej pomocy przedmedycznej oraz promowanie postaw prozdrowotnych i ich znaczenia w życiu jednostkowym i społecznym. Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe obszary medycyny stylu życia: odżywianie, aktywność fizyczna, sen, odporność psychiczna, relacje społeczne. Warsztatowy moduł zajęć poświęcony będzie zasadom udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ze szczególnym uwzględnieniem resuscytacji krążeniowo-oddechowej i użycia defibrylatora AED.

13. 1000 lat sąsiedztwa. Czy istnieje polsko-ukraińska wspólnota kulturowo-obrzędowa?. – 1000 років сусідства. Чи існує польсько-українська культурно-обрядова спільнота?

Prowadzący: prof. dr hab. Joanna Getka

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji społeczno-przedsiębiorczych poprzez przekazanie wiedzy na temat najważniejszych procesów związanych z rozwojem stosunków interkulturowych, zachodzącymi na przestrzeni wieków w Polsce i Ukrainie. Zjawiska te będą analizowane przez pryzmat formowania się odrębności danej kultury i tożsamości jej uczestników, z uwzględnieniem kontekstu religijnego, językowego, społecznego, politycznego, ekonomicznego. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie tych aspektów, które pomogą przedstawicielom obu kultur lepiej zrozumieć kulturę sąsiadów poprzez analizę różnych i często sprzecznych wyobrażeń zbiorowych. Kurs jest podzielony na pięć modułów, których celem jest analiza różnych elementów kultur polskiej i ukraińskiej.

14. Publiczne finansowe instytucje rozwoju

Prowadzący: dr hab. Sebastian Skuza, prof. ucz.

Na zajęciach zostaną przedstawione zasady funkcjonowania publicznych finansowych instytucji rozwoju w systemie gospodarki rynkowej, w tym w szczególności na przykładach instytucji krajowych. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu.

Zakres tematyczny:

  • Aspekty ekonomiczne i prawne oraz specyfika działania publicznych finansowych instytucji rozwoju.
  • System instytucji rozwoju – zakres i zasady działania.
  • Zadania i podmioty systemu publicznych finansowych instytucji rozwoju w poszczególnych obszarach (bankowym, ubezpieczeniowym, kapitałowym, eksportowym, przemysłowym).
  • Wsparcie MSP.
  • Zadania zlecane publicznym finansowym instytucjom rozwoju.

15. Emisja głosu i technika mowy
Prowadzący: mgr Joanna Wyszyńska

Warsztaty mają na celu kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w życiu codziennym i pracy zawodowej. Służą pogłębieniu świadomości ciała, poszerzeniu możliwości głosowych, doskonaleniu techniki mowy oraz zwiększeniu wyrazistości i ekspresji wypowiedzi. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat budowy, funkcjonowania i higieny narządu głosu, co sprzyja rozwijaniu zdrowych i efektywnych nawyków emisji głosu. Rozwijają kompetencje społeczne w zakresie komunikatywności, wrażliwości interpersonalnej, samoświadomości, współdziałania.

16. Retoryka wizualizacji danych

Prowadzący: dr Ewa Modrzejewska

Retoryka od wieków uczy efektywnej, efektownej i etycznej komunikacji. Jej ważnym elementem jest perswazja. Rozpoznajemy ją najczęściej w języku i obrazie – ale czy umiemy odczytać perswazję na wykresach i innych wizualizacjach danych? Celem konwersatorium jest zasygnalizowanie użyteczności tradycyjnej retorycznej perspektywy do analizy i interpretacji współczesnych przekazów multimodalnych wykorzystujących wszechobecne dane. Zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny, jednak im lepiej uczestnicy i uczestniczki będą przygotowani do zajęć (metoda odwróconej klasy), tym więcej przykładów będzie można wspólnie przeanalizować i zaproponować alternatywne rozwiązania, dzięki czemu zajęcia będą ciekawsze i bardziej twórcze.

17. Etykieta językowa
Prowadzący: dr Anna Miłoszewska-Kiełbiewska

Cykl wykładów na temat dobrych praktyk komunikacyjnych w etykiecie akademickiej i nie tylko, czyli “equipment for living”, przydatny niezależnie od dziedziny kształcenia. Przedmiot ma za zadanie przybliżyć znajomość zasad polskiej grzeczności językowej i jej odrębności na tle innych systemów grzecznościowych. W trakcie wykładów zostaną omówione leksykalne, gramatyczne i pragmatyczne wyznaczniki grzeczności. Podejmiemy także dyskusję na temat najczęstszych wątpliwości na temat stosowności zachowań językowych i pozajęzykowych w różnych interakcjach społecznych, z którymi mierzą się członkowie społeczności akademickiej – na uniwersytecie i poza nim:

  • jak odnaleźć się w akademickiej hierarchii i tytulaturze?
  • jakie są wady i zalety “skracania dystansu”?
  • z jakimi trudnościami grzecznościowymi mierzymy się w środowisku międzynarodowym i multikulturowym?

18. Komunikacja interpersonalna w działaniu – asertywność, granice, dialog

Prowadzący: dr Monika Gromadzka, dr Anna Marianowska

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych skoncentrowanych m.in. na świadomym formułowaniu i wyrażaniu własnych potrzeb, emocji, uczuć i granic oraz budowaniu efektywnej, świadomej i asertywnej komunikacji. Kurs ma charakter warsztatowy i wspiera rozwój umiejętności obrony praw, wyrażania własnych potrzeb, stawiania granic, radzenia sobie z krytyką, przyjmowania pochwał, prowadzenia rozmów w sposób umożliwiający odczytywanie intencji itp. Zajęcia obejmują zestaw praktycznych ćwiczeń, testów, analiz scenek komunikacyjnych, nagrań, kart pracy i zadań refleksyjnych, które umożliwią rozpoznanie własnych wzorców komunikacyjnych i ich świadomą modyfikację w kierunku prowadzenia bardziej świadomego, spójnego i konstruktywnego dialogu, który zwiększa poczucie satysfakcji i jakości życia.

19. Profesjonalne wystąpienia online

Prowadzący: dr Anna Marianowska

Celem zajęć jest przygotowanie osób studiujących do projektowania i prowadzenia angażujących prezentacji o charakterze informacyjnym, perswazyjnym lub okazjonalnym w środowisku online. Kurs rozwija umiejętność świadomego planowania treści, budowania narracji, wykorzystywania narzędzi multimedialnych oraz prowadzenia wystąpień w sposób klarowny, dynamiczny i dostosowany do odbiorców. Zajęcia warsztatowe realizowane zdalnie umożliwią uczestnikom przełamać opór, rozwinąć sprawczość i zyskać pewność siebie w obszarze prezentacji publicznych.

20. Emocje w pracy medialnej

Prowadzący: dr hab. Alicja Waszkiewicz-Raviv

Zajęcia skoncentrowane są na doskonaleniu kompetencji społeczno-przedsiębiorczych, w tym kompetencji miękkich związanych z samoregulacją emocjonalną młodego pracownika i producenta mediów. Współczesne konteksty niestabilnej, niepewnej, złożonej i niejednoznacznej rzeczywistości społecznej zmieniły charakter korzystania z informacji. W pracy, gdzie produkcja i konsumpcja niezliczonej ilości informacji prowadzi często do wypalenia zawodowego, zajęcia mają na celu wzmocnienie odporności poprzez psychoedukację w zakresie emocji wzbudzanych przez informacje medialne.

21. Tworzenie skutecznych planów indywidualnych działań w życiu zawodowym

Prowadzący: prof. dr hab. Paweł Chmielnicki

Celem zajęć jest wyposażenie osób studiujących w wiedzę dotyczącą zasad dobrego planowania własnych przedsięwzięć zawodowych, opartych na dorobku nauk ergologicznych, w tym prakseologii; wiedzę dotyczącą optymalnego doboru celów działania, analizy kosztów i korzyści związanych z projektowanymi działaniami, doboru norm formalnych (prawnych i in.) oraz nieformalnych (reguły gospodarowania i in.) koniecznych do osiągnięcia celu działania. Osoba studiująca zdobędzie umiejętności w zakresie identyfikacji konkretnych warunków tworzenia skutecznego planu działania zawodowego, a także przewidywania okoliczności związanych z realizacją i ewaluacją przyjętego planu działania.