Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Zapraszamy do udziału w Programie „Studenci dla Otoczenia”

W semestrze letnim rusza pierwsza edycja Programu „Studenci dla Otoczenia”, w którym mogą wziąć udział osoby studiujące na kierunkach objętych wsparciem Programu ZIP 2.0. 

Główne założenia Programu

  • projekty będą realizowane we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w szczególności z pracodawcami i praktykami,
  • każdy projekt objęty będzie wsparciem tutora w oparciu o metodę problemową,
  • zespoły projektowe będą ściśle współpracowały z przedstawicielami instytucji zewnętrznych,
  • osób studiujące, zaangażowane w realizację projektów, wezmą udział w warsztatach z wykładowcami, tutorami oraz ekspertami zewnętrznymi, podczas których zaprezentują wyniki swoich projektów,
  • efekty prac w zespołach projektowych powinny mieć wartość aplikacyjną, a poziom i sposób wdrożenia wypracowanych produktów/rozwiązań zależeć będą od rodzaju projektu,
  • osoby studiujące mogą otrzymać dofinansowanie kosztów realizacji projektu studenckiego np. zakup danych cyfrowych lub zakup dostępu do narzędzi umożliwiających prowadzenie badań online/usług badawczych; warunkiem otrzymania dofinansowania jest pozytywna opinia tutora dotycząca koncepcji projektu.

 PROJEKTY ZAPLANOWANE DO REALIZACJI W SEM. LETNIM 2025/2026

CSR i ESG w praktyce. Studencki audyt społecznej odpowiedzialności organizacji.

Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów

Cel projektu
Projekt oparty jest na metodyce problemowej, zakładającej bezpośrednią współpracę osób studiujących z partnerami instytucjonalnymi w celu przeprowadzenia mini-audytu CSR lub ESG. Projekt ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, etyki i biznesu, zarządzania reputacją, relacji z interesariuszami, projektowania innowacji społecznych oraz odpowiedzialności organizacyjnej. 

Proponowane tematy projektów

  • Definicje i konteksty CSR i ESG: regulacje europejskie, oczekiwania społeczne, trendy.
  • Strategie odpowiedzialności organizacyjnej: wartości, interesariusze, raportowanie.
  • Komunikacja CSR – kanały, formy, transparentność, etyka narracji.
  • Greenwashing i CSR washing – jak rozpoznawać i przeciwdziałać.
  • Różnorodność, równość i włączenie (DEI) jako element strategii CSR.
  • Wpływ społecznej odpowiedzialności na reputację i markę organizacji.
  • Narzędzia oceny działań CSR i formułowania rekomendacji.
  • Budowanie relacji z partnerem zewnętrznym – brief, konsultacje, feedback.
  • Tworzenie raportu i przygotowanie wystąpienia publicznego.

Rezultaty projektu

  • Przygotowanie pełnego raportu z mini-audytu CSR lub ESG organizacji, obejmującego analizę wybranego obszaru (np. działania środowiskowe, DEI, relacje pracownicze, przeciwdziałanie greenwashingowi) oraz opracowane przez studentów rekomendacje zmian lub usprawnień.
  • Przeprowadzenie studenckiej diagnozy działań odpowiedzialności organizacyjnej na podstawie materiałów dostarczonych przez partnerów (FOB, LBC, PARP, BPO Network) oraz kontaktu z interesariuszami, co pozwoli uczestnikom zdobyć praktyczne doświadczenie w pracy projektowej i analizie realnych danych CSR/ESG.
  • Publiczna prezentacja wyników audytu przed partnerami zewnętrznymi, stanowiąca demonstrację umiejętności analitycznych, komunikacyjnych i społeczno-przedsiębiorczych oraz praktyczny wkład studentów w rozwój odpowiedzialności organizacyjnej.

Partnerzy zewnętrzni

BPO Network
FOB – Forum Odpowiedzianego Biznesu
LBC – Fundacja LBC Business Women Foundation
PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
  • praca projektowa: 20 godz.
  • praca własna: 30 godz.

Punkty ECTS
5 punktów

Narracje przedsiębiorczości. Storytelling, media i strategie komunikacji.

Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów

Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych poprzez praktyczne zajęcia z komunikacji i marketingu wokół polskiej przedsiębiorczości.  Osoby studiujące nauczą się, jak opowiadać o biznesie w sposób atrakcyjny dla mediów, odbiorców i partnerów gospodarczych.

Program projektu

  • Storytelling o przedsiębiorczości – jak mówić o startupach, innowacjach i firmach rodzinnych.
  • Narracje sukcesu – analiza studiów przypadku (PARP, MŚP, startupy globalne i lokalne).
  • Nowoczesne narzędzia komunikacji – wykorzystanie social media, content marketingu, PR-u.
  • AI w marketingu i komunikacji – jak sztuczna inteligencja wspiera generowanie treści, analizę trendów i monitorowanie wizerunku.
  • Projekt zespołowy – studenci opracują mini-kampanię komunikacyjną (np. dla beneficjenta PARP, wybranej firmy MŚP czy inicjatywy społeczno-gospodarczej).

Rezultaty projektu

  • Przygotowanie kompletnej mini-kampanii komunikacyjnej dla realnego partnera (PARP lub MŚP/startupu), obejmującej koncepcję strategii, treści tekstowe, materiały graficzne, plan publikacji oraz analizę odbiorców, prezentowanej przed kapitułą PARP/LBC/UW.
  • Rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych oraz umiejętności komunikacyjnych studentów, potwierdzony realizacją pracy projektowej i wykorzystaniem narzędzi AI w analizie oraz tworzeniu treści.
  • Wypracowanie zestawu materiałów narracyjnych i medialnych dotyczących polskiej przedsiębiorczości, możliwych do wykorzystania przez partnerów zewnętrznych w działaniach informacyjnych i promocyjnych.

Partnerzy zewnętrzni

PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Lady Business Club (LBC)

Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
  • praca projektowa: 20 godz.
  • praca własna: 30 godz.

 Punkty ECTS
5 punktów

(Nie)widoczni w mediach. Dziennikarstwo terenowe na rzecz inkluzywności społecznej.

Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów

Cel projektu
Celem projektu jest dotarcie do osób i środowisk wykluczanych z głównego nurtu medialnego. Osoby studiujące we współpracy z partnerem medialnym Biznes24.tv opracują cykl materiałów, powstających w bezpośrednim kontakcie z grupą społeczną – w przestrzeni publicznej, domach, instytucjach lokalnych – z zachowaniem standardów etycznych i reprezentacyjnych.

Program projektu

  • Dziennikarstwo społeczne i partycypacyjne
  • Etyka reprezentacji i narracji medialnej
  • Włączenie komunikacyjne i praktyki inkluzywne
  • Planowanie kampanii społecznej i współpraca z instytucjami
  • Komunikacja z grupami wrażliwymi

Rezultaty projektu

  • Przygotowanie pełnego cyklu materiałów medialnych dotyczących wybranej grupy społecznej (np. reportaże, podcasty, mini-dokumenty, treści do social mediów), zrealizowanych w ramach dziennikarstwa terenowego i konsultowanych z partnerem zewnętrznym BIZNES24 oraz przedstawicielami grupy.
  • Opracowanie raportu końcowego prezentującego wyniki projektu, obejmującego analizę procesu, wnioski z pracy terenowej, opis zastosowanych praktyk inkluzywności oraz rekomendacje dla mediów dotyczące etycznej reprezentacji grup wykluczanych.
  • Publiczna prezentacja rezultatów przed partnerem zewnętrznym i społecznością akademicką, stanowiąca finalne podsumowanie projektu oraz demonstrację zdobytych kompetencji w zakresie komunikacji inkluzywnej, etycznej reprezentacji i współpracy z grupami wrażliwymi.

Grupy społeczne

Migranci i uchodźcy
Osoby z niepełnosprawnościami
Osoby LGBTQ+
Seniorzy
Mieszkańcy Domów Pomocy Społecznej
Osoby bezdomne lub zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym

Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
  • praca projektowa: 20 godz.
  • praca własna: 30 godz.

 Punkty ECTS
5 punktów

Studenci dla Mazowsza – projekt wdrożeniowy

Organizator
Wydział Nauk Ekonomicznych UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów na kierunku Ekonomia

Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych i ekologicznych osób studiujących poprzez diagnozę i rozwiązanie realnych problemów środowiskowo-społeczno-gospodarczych województwa mazowieckiego. Osoby studiujące będą pracowały nad realnymi wyzwaniami zgłoszonymi przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i w ścisłej współpracy z urzędem. Projekt odpowiada na kluczowe wyzwania regionu mazowieckiego:

  • problem jakości powietrza – z powodu zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera około 4600 Mazowszan, a koszty ekonomiczne wynoszą 18-36 mld złotych rocznie,
  • gospodarka odpadami – różnorodność systemów rozliczania zagospodarowania odpadów komunalnych generuje zróżnicowane koszty i efektywność, co wymaga analizy porównawczej i rekomendacji optymalnych rozwiązań,
  • hałas komunikacyjny – hałas dotyka znaczną część mieszkańców, generując koszty zdrowotne, wymagające wyceny i optymalizacji działań naprawczych,
  • adaptacja do zmian klimatu – region wymaga strategii adaptacyjnych w obszarach miejskich, w tym rozwoju zielonej infrastruktury i retencji wody

i będzie realizowany jako „laboratorium problemów publicznych”. Najlepsze projekty zostaną wdrożone przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Proponowane tematy projektów

  • Mazowsze bez smogu
  • Gospodarka odpadami komunalnymi
  • Wycena wartości ekosystemowych drzew
  • Adaptacja do zmiany klimatu
  • Hałas komunikacyjny
  • Zdrowie publiczne a profilaktyka
  • Analiza transportu publicznego na Mazowszu

Rezultaty projektu

  • diagnoza problemu
  • analiza ekonomiczna
  • opracowanie rozwiązania
  • raport finalny
  • prezentacja wyników 

Wymiar godzinowy (150 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 60 godz. (w tym 30 godz. z wykładowcami UW i 30 godz. z ekspertami zewnętrznymi – praktykami)
  • praca projektowa: 45 godz. (w tym 15 godz. z tutorami, 30 godz. w grupie lub indywidualnie)
  • praca własna: 45 godz.

Punkty ECTS
6 punktów

Edukacja finansowa młodzieży – projekt wdrożeniowy

Organizator
Wydział Nauk Ekonomicznych UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów na kierunku Ekonomia

Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych osób studiujących poprzez diagnozę i rozwiązanie realnego problemu społeczno-gospodarczego – niskiego poziomu edukacji finansowej wśród młodzieży w Polsce. Projekt będzie realizowany w formie zajęć kierunkowych do wyboru, działając jako „żywe laboratorium społeczne”, w którym osoby studiujące diagnozują realne potrzeby edukacyjne uczniów szkół ponadpodstawowych, projektują i wdrażają rozwiązania edukacyjne w praktyce. Osoby studiujące przygotują i zrealizują autorskie lekcje z edukacji finansowej bezpośrednio w szkołach oraz stworzą materiały edukacyjne w formie wywiadów z ekspertami finansowymi, odpowiadając w ten sposób na zidentyfikowane deficyty kompetencyjne młodzieży. Projekt realizowany w ścisłej współpracy z partnerem zewnętrznym – Fundacją Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży – Trampki na Giełdzie.

Proponowane tematy projektów

  • Diagnoza problemów edukacji finansowej w Polsce
  • Podstawy finansów osobistych dostosowane do wieku i potrzeb uczniów szkół ponadpodstawowych
  • Edukacja inwestycyjna dla młodzieży
  • Cyberbezpieczeństwo w finansach
  • Strategie komunikacji ekonomicznej i storytelling w edukacji finansowej
  • Metodyka projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych dla młodzieży
  • Narzędzia cyfrowe i multimedialne w edukacji finansowej (gamifikacja, wideo edukacyjne, media społecznościowe)
  • Techniki prowadzenia wywiadów eksperckich i produkcji materiałów edukacyjnych
  • Kompetencje miękkie edukatora – komunikacja, zarządzanie grupą, motywowanie uczniów
  • Ewaluacja efektywności działań edukacyjnych

Rezultaty projektu

       Realizacja kompleksowego projektu wdrożeniowego, obejmującego:

  • przeprowadzenie wywiadu z ekspertem z sektora finansowego
  • przeprowadzenie autorskiej lekcji próbnej z edukacji finansowej w szkole
  • zdobycie praktycznego doświadczenia trenerskiego
  • rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych

Wymiar godzinowy (150 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 60 godz. (w tym 30 godz. z wykładowcami UW i 30 godz. z ekspertami zewnętrznymi – praktykami)
  • praca projektowa: 45 godz. (w tym 15 godz. z tutorami (11 godz. z pracownikami WNE UW, 4 godz. z praktykami spoza UW), 30 godz. w grupie lub indywidualnie)
  • praca własna: 45 godz.

Punkty ECTS
6 punktów

Living Lab – Transformacja miast rybackich w Polsce

Organizator
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW

Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów

Cel projektu
Celem projektu jest rozpoznanie i diagnoza przemian społeczno-gospodarczych w polskich miastach i miejscowościach rybackich w kontekście transformacji energetycznej oraz poszukiwanie innowacyjnych, zrównoważonych scenariuszy ich rozwoju. Projekt ma charakter wdrożeniowy i projektowy – łączą elementy badań terenowych, warsztatów, tutoringu i współpracy z partnerami zewnętrznymi.

Program projektu

  • Zapoznanie z procesami restrukturyzacji gospodarki morskiej i społecznych konsekwencji transformacji energetycznej.
  • Przeprowadzenie badań terenowych w wybranych miejscowościach rybackich.
  • Opracowanie diagnozy lokalnej i mapy potencjałów rozwojowych (społecznych, kulturowych, gospodarczych, środowiskowych).
  • Projekt scenariuszy przyszłości miast rybackich, łączące ochronę dziedzictwa kulturowego i środowiska morskiego z rozwojem nowoczesnych branż, takich jak odnawialne źródła energii, turystyka morska, edukacja ekologiczna czy sektor usług kreatywnych.

Ważnym elementem projektu będzie współpraca z przedstawicielami branży rybackiej, władz lokalnych i regionalnych oraz inwestorów morskich farm wiatrowych (MFW), a także analiza społecznych i środowiskowych skutków inwestycji w kontekście lokalnych polityk klimatycznych.

Rezultaty projektu

  • Raport podsumowujący przemiany społeczno-gospodarcze wybranych polskich miast i miejscowości rybackich wraz z opracowanymi scenariuszami ich przyszłości – przygotowany przez zespół projektowy we współpracy z tutorami
  • Prezentacja podsumowująca wyniki badań podczas spotkania zamykającego projekt z udziałem zespołu projektowego, tutorów oraz potencjalnych odbiorców tych wyników badań (władze lokalne, inwestorzy morskich farm wiatrowych, społeczności lokalne)

Grupy społeczne

Mieszkańcy wybranych gmin i miejscowości rybackich
Rybacy
Przedstawiciele administracji samorządowej 

Wymiar godzinowy (175 godz. dydaktycznych)

  • zajęcia dydaktyczne: 30 godz.
  • prace w terenie (wyjazd badawczy): 25 godz.
  • tutoring: 15 godz.
  • praca projektowa: 30 godz.
  • praca własna: 30 godz.
  • prace analityczne: 30 godz.
  • konsultacje z wykładowcami: 15 godz.

 Punkty ECTS
6 punktów