Zapraszamy do udziału w Programie „Studenci dla Otoczenia”
W semestrze letnim rusza pierwsza edycja Programu „Studenci dla Otoczenia”, w którym mogą wziąć udział osoby studiujące na kierunkach objętych wsparciem Programu ZIP 2.0.
Główne założenia Programu
- projekty będą realizowane we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w szczególności z pracodawcami i praktykami,
- każdy projekt objęty będzie wsparciem tutora w oparciu o metodę problemową,
- zespoły projektowe będą ściśle współpracowały z przedstawicielami instytucji zewnętrznych,
- osób studiujące, zaangażowane w realizację projektów, wezmą udział w warsztatach z wykładowcami, tutorami oraz ekspertami zewnętrznymi, podczas których zaprezentują wyniki swoich projektów,
- efekty prac w zespołach projektowych powinny mieć wartość aplikacyjną, a poziom i sposób wdrożenia wypracowanych produktów/rozwiązań zależeć będą od rodzaju projektu,
- osoby studiujące mogą otrzymać dofinansowanie kosztów realizacji projektu studenckiego np. zakup danych cyfrowych lub zakup dostępu do narzędzi umożliwiających prowadzenie badań online/usług badawczych; warunkiem otrzymania dofinansowania jest pozytywna opinia tutora dotycząca koncepcji projektu.
PROJEKTY ZAPLANOWANE DO REALIZACJI W SEM. LETNIM 2025/2026
CSR i ESG w praktyce. Studencki audyt społecznej odpowiedzialności organizacji.
Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów
Cel projektu
Projekt oparty jest na metodyce problemowej, zakładającej bezpośrednią współpracę osób studiujących z partnerami instytucjonalnymi w celu przeprowadzenia mini-audytu CSR lub ESG. Projekt ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, etyki i biznesu, zarządzania reputacją, relacji z interesariuszami, projektowania innowacji społecznych oraz odpowiedzialności organizacyjnej.
Proponowane tematy projektów
- Definicje i konteksty CSR i ESG: regulacje europejskie, oczekiwania społeczne, trendy.
- Strategie odpowiedzialności organizacyjnej: wartości, interesariusze, raportowanie.
- Komunikacja CSR – kanały, formy, transparentność, etyka narracji.
- Greenwashing i CSR washing – jak rozpoznawać i przeciwdziałać.
- Różnorodność, równość i włączenie (DEI) jako element strategii CSR.
- Wpływ społecznej odpowiedzialności na reputację i markę organizacji.
- Narzędzia oceny działań CSR i formułowania rekomendacji.
- Budowanie relacji z partnerem zewnętrznym – brief, konsultacje, feedback.
- Tworzenie raportu i przygotowanie wystąpienia publicznego.
Rezultaty projektu
- Przygotowanie pełnego raportu z mini-audytu CSR lub ESG organizacji, obejmującego analizę wybranego obszaru (np. działania środowiskowe, DEI, relacje pracownicze, przeciwdziałanie greenwashingowi) oraz opracowane przez studentów rekomendacje zmian lub usprawnień.
- Przeprowadzenie studenckiej diagnozy działań odpowiedzialności organizacyjnej na podstawie materiałów dostarczonych przez partnerów (FOB, LBC, PARP, BPO Network) oraz kontaktu z interesariuszami, co pozwoli uczestnikom zdobyć praktyczne doświadczenie w pracy projektowej i analizie realnych danych CSR/ESG.
- Publiczna prezentacja wyników audytu przed partnerami zewnętrznymi, stanowiąca demonstrację umiejętności analitycznych, komunikacyjnych i społeczno-przedsiębiorczych oraz praktyczny wkład studentów w rozwój odpowiedzialności organizacyjnej.
Partnerzy zewnętrzni
BPO Network
FOB – Forum Odpowiedzianego Biznesu
LBC – Fundacja LBC Business Women Foundation
PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
- praca projektowa: 20 godz.
- praca własna: 30 godz.
Punkty ECTS
5 punktów
Narracje przedsiębiorczości. Storytelling, media i strategie komunikacji.
Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów
Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych poprzez praktyczne zajęcia z komunikacji i marketingu wokół polskiej przedsiębiorczości. Osoby studiujące nauczą się, jak opowiadać o biznesie w sposób atrakcyjny dla mediów, odbiorców i partnerów gospodarczych.
Program projektu
- Storytelling o przedsiębiorczości – jak mówić o startupach, innowacjach i firmach rodzinnych.
- Narracje sukcesu – analiza studiów przypadku (PARP, MŚP, startupy globalne i lokalne).
- Nowoczesne narzędzia komunikacji – wykorzystanie social media, content marketingu, PR-u.
- AI w marketingu i komunikacji – jak sztuczna inteligencja wspiera generowanie treści, analizę trendów i monitorowanie wizerunku.
- Projekt zespołowy – studenci opracują mini-kampanię komunikacyjną (np. dla beneficjenta PARP, wybranej firmy MŚP czy inicjatywy społeczno-gospodarczej).
Rezultaty projektu
- Przygotowanie kompletnej mini-kampanii komunikacyjnej dla realnego partnera (PARP lub MŚP/startupu), obejmującej koncepcję strategii, treści tekstowe, materiały graficzne, plan publikacji oraz analizę odbiorców, prezentowanej przed kapitułą PARP/LBC/UW.
- Rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych oraz umiejętności komunikacyjnych studentów, potwierdzony realizacją pracy projektowej i wykorzystaniem narzędzi AI w analizie oraz tworzeniu treści.
- Wypracowanie zestawu materiałów narracyjnych i medialnych dotyczących polskiej przedsiębiorczości, możliwych do wykorzystania przez partnerów zewnętrznych w działaniach informacyjnych i promocyjnych.
Partnerzy zewnętrzni
PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Lady Business Club (LBC)
Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
- praca projektowa: 20 godz.
- praca własna: 30 godz.
Punkty ECTS
5 punktów
(Nie)widoczni w mediach. Dziennikarstwo terenowe na rzecz inkluzywności społecznej.
Organizator
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów
Cel projektu
Celem projektu jest dotarcie do osób i środowisk wykluczanych z głównego nurtu medialnego. Osoby studiujące we współpracy z partnerem medialnym Biznes24.tv opracują cykl materiałów, powstających w bezpośrednim kontakcie z grupą społeczną – w przestrzeni publicznej, domach, instytucjach lokalnych – z zachowaniem standardów etycznych i reprezentacyjnych.
Program projektu
- Dziennikarstwo społeczne i partycypacyjne
- Etyka reprezentacji i narracji medialnej
- Włączenie komunikacyjne i praktyki inkluzywne
- Planowanie kampanii społecznej i współpraca z instytucjami
- Komunikacja z grupami wrażliwymi
Rezultaty projektu
- Przygotowanie pełnego cyklu materiałów medialnych dotyczących wybranej grupy społecznej (np. reportaże, podcasty, mini-dokumenty, treści do social mediów), zrealizowanych w ramach dziennikarstwa terenowego i konsultowanych z partnerem zewnętrznym BIZNES24 oraz przedstawicielami grupy.
- Opracowanie raportu końcowego prezentującego wyniki projektu, obejmującego analizę procesu, wnioski z pracy terenowej, opis zastosowanych praktyk inkluzywności oraz rekomendacje dla mediów dotyczące etycznej reprezentacji grup wykluczanych.
- Publiczna prezentacja rezultatów przed partnerem zewnętrznym i społecznością akademicką, stanowiąca finalne podsumowanie projektu oraz demonstrację zdobytych kompetencji w zakresie komunikacji inkluzywnej, etycznej reprezentacji i współpracy z grupami wrażliwymi.
Grupy społeczne
Migranci i uchodźcy
Osoby z niepełnosprawnościami
Osoby LGBTQ+
Seniorzy
Mieszkańcy Domów Pomocy Społecznej
Osoby bezdomne lub zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym
Wymiar godzinowy (70 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 20 godz.
- praca projektowa: 20 godz.
- praca własna: 30 godz.
Punkty ECTS
5 punktów
Studenci dla Mazowsza – projekt wdrożeniowy
Organizator
Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów na kierunku Ekonomia
Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych i ekologicznych osób studiujących poprzez diagnozę i rozwiązanie realnych problemów środowiskowo-społeczno-gospodarczych województwa mazowieckiego. Osoby studiujące będą pracowały nad realnymi wyzwaniami zgłoszonymi przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i w ścisłej współpracy z urzędem. Projekt odpowiada na kluczowe wyzwania regionu mazowieckiego:
- problem jakości powietrza – z powodu zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera około 4600 Mazowszan, a koszty ekonomiczne wynoszą 18-36 mld złotych rocznie,
- gospodarka odpadami – różnorodność systemów rozliczania zagospodarowania odpadów komunalnych generuje zróżnicowane koszty i efektywność, co wymaga analizy porównawczej i rekomendacji optymalnych rozwiązań,
- hałas komunikacyjny – hałas dotyka znaczną część mieszkańców, generując koszty zdrowotne, wymagające wyceny i optymalizacji działań naprawczych,
- adaptacja do zmian klimatu – region wymaga strategii adaptacyjnych w obszarach miejskich, w tym rozwoju zielonej infrastruktury i retencji wody
i będzie realizowany jako „laboratorium problemów publicznych”. Najlepsze projekty zostaną wdrożone przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Proponowane tematy projektów
- Mazowsze bez smogu
- Gospodarka odpadami komunalnymi
- Wycena wartości ekosystemowych drzew
- Adaptacja do zmiany klimatu
- Hałas komunikacyjny
- Zdrowie publiczne a profilaktyka
- Analiza transportu publicznego na Mazowszu
Rezultaty projektu
- diagnoza problemu
- analiza ekonomiczna
- opracowanie rozwiązania
- raport finalny
- prezentacja wyników
Wymiar godzinowy (150 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 60 godz. (w tym 30 godz. z wykładowcami UW i 30 godz. z ekspertami zewnętrznymi – praktykami)
- praca projektowa: 45 godz. (w tym 15 godz. z tutorami, 30 godz. w grupie lub indywidualnie)
- praca własna: 45 godz.
Punkty ECTS
6 punktów
Edukacja finansowa młodzieży – projekt wdrożeniowy
Organizator
Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów na kierunku Ekonomia
Cel projektu
Celem projektu jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych osób studiujących poprzez diagnozę i rozwiązanie realnego problemu społeczno-gospodarczego – niskiego poziomu edukacji finansowej wśród młodzieży w Polsce. Projekt będzie realizowany w formie zajęć kierunkowych do wyboru, działając jako „żywe laboratorium społeczne”, w którym osoby studiujące diagnozują realne potrzeby edukacyjne uczniów szkół ponadpodstawowych, projektują i wdrażają rozwiązania edukacyjne w praktyce. Osoby studiujące przygotują i zrealizują autorskie lekcje z edukacji finansowej bezpośrednio w szkołach oraz stworzą materiały edukacyjne w formie wywiadów z ekspertami finansowymi, odpowiadając w ten sposób na zidentyfikowane deficyty kompetencyjne młodzieży. Projekt realizowany w ścisłej współpracy z partnerem zewnętrznym – Fundacją Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży – Trampki na Giełdzie.
Proponowane tematy projektów
- Diagnoza problemów edukacji finansowej w Polsce
- Podstawy finansów osobistych dostosowane do wieku i potrzeb uczniów szkół ponadpodstawowych
- Edukacja inwestycyjna dla młodzieży
- Cyberbezpieczeństwo w finansach
- Strategie komunikacji ekonomicznej i storytelling w edukacji finansowej
- Metodyka projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych dla młodzieży
- Narzędzia cyfrowe i multimedialne w edukacji finansowej (gamifikacja, wideo edukacyjne, media społecznościowe)
- Techniki prowadzenia wywiadów eksperckich i produkcji materiałów edukacyjnych
- Kompetencje miękkie edukatora – komunikacja, zarządzanie grupą, motywowanie uczniów
- Ewaluacja efektywności działań edukacyjnych
Rezultaty projektu
Realizacja kompleksowego projektu wdrożeniowego, obejmującego:
- przeprowadzenie wywiadu z ekspertem z sektora finansowego
- przeprowadzenie autorskiej lekcji próbnej z edukacji finansowej w szkole
- zdobycie praktycznego doświadczenia trenerskiego
- rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych
Wymiar godzinowy (150 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 60 godz. (w tym 30 godz. z wykładowcami UW i 30 godz. z ekspertami zewnętrznymi – praktykami)
- praca projektowa: 45 godz. (w tym 15 godz. z tutorami (11 godz. z pracownikami WNE UW, 4 godz. z praktykami spoza UW), 30 godz. w grupie lub indywidualnie)
- praca własna: 45 godz.
Punkty ECTS
6 punktów
Living Lab – Transformacja miast rybackich w Polsce
Organizator
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW
Grupa docelowa
Osoby studiujące na II stopniu studiów
Cel projektu
Celem projektu jest rozpoznanie i diagnoza przemian społeczno-gospodarczych w polskich miastach i miejscowościach rybackich w kontekście transformacji energetycznej oraz poszukiwanie innowacyjnych, zrównoważonych scenariuszy ich rozwoju. Projekt ma charakter wdrożeniowy i projektowy – łączą elementy badań terenowych, warsztatów, tutoringu i współpracy z partnerami zewnętrznymi.
Program projektu
- Zapoznanie z procesami restrukturyzacji gospodarki morskiej i społecznych konsekwencji transformacji energetycznej.
- Przeprowadzenie badań terenowych w wybranych miejscowościach rybackich.
- Opracowanie diagnozy lokalnej i mapy potencjałów rozwojowych (społecznych, kulturowych, gospodarczych, środowiskowych).
- Projekt scenariuszy przyszłości miast rybackich, łączące ochronę dziedzictwa kulturowego i środowiska morskiego z rozwojem nowoczesnych branż, takich jak odnawialne źródła energii, turystyka morska, edukacja ekologiczna czy sektor usług kreatywnych.
Ważnym elementem projektu będzie współpraca z przedstawicielami branży rybackiej, władz lokalnych i regionalnych oraz inwestorów morskich farm wiatrowych (MFW), a także analiza społecznych i środowiskowych skutków inwestycji w kontekście lokalnych polityk klimatycznych.
Rezultaty projektu
- Raport podsumowujący przemiany społeczno-gospodarcze wybranych polskich miast i miejscowości rybackich wraz z opracowanymi scenariuszami ich przyszłości – przygotowany przez zespół projektowy we współpracy z tutorami
- Prezentacja podsumowująca wyniki badań podczas spotkania zamykającego projekt z udziałem zespołu projektowego, tutorów oraz potencjalnych odbiorców tych wyników badań (władze lokalne, inwestorzy morskich farm wiatrowych, społeczności lokalne)
Grupy społeczne
Mieszkańcy wybranych gmin i miejscowości rybackich
Rybacy
Przedstawiciele administracji samorządowej
Wymiar godzinowy (175 godz. dydaktycznych)
- zajęcia dydaktyczne: 30 godz.
- prace w terenie (wyjazd badawczy): 25 godz.
- tutoring: 15 godz.
- praca projektowa: 30 godz.
- praca własna: 30 godz.
- prace analityczne: 30 godz.
- konsultacje z wykładowcami: 15 godz.
Punkty ECTS
6 punktów

